skip to Main Content
Sociale Medier Og Hjemmesider

Sociale Medier og Hjemmesider

De sociale medier er yderst aktuelle for alle der har en hjemmeside, men hvilke medier skal du bruge, og hvornår ?

Læs her, hvad jeg mener der skal tages stilling til, før man ‘bare tilmelder’ sig et medie.

Sociale medier

Der findes mange medier i dag, som man med en hjemmeside kan deltage i. Men der skal være en ide med det. Nogle har det med ‘bare’ at tilmelde sig, for at være tilstede på det sociale medie, men hvis der ikke gøres mere, har det ingen effekt.

Medier som jeg mener er aktuelle for alle, er Facebook, Instagram og Twitter. Det er på disse sociale medier, der er flest brugere. Men der skal lægges en plan med hvert medie.  At oprette en profil og ikke gøre yderligere, det giver ingen mening.

Planen skal indeholde, hvad meningen er med at være på mediet. Der skal sættes tid af til at opdatere indhold og følge siden, og planen må gerne være et godt stykke tid frem. Med andre ord, så gælder det om at definere budskabet.

Facebook

Facebook (FB) er en fantastisk side at opnå kontakt til brugere. Der er en utrolig aktivitet på FB, og der kan chattes med brugere nemt og hurtigt. Det er dog også nemt for brugere at komme med en dårlig kommentar, netop derfor er det vigtigt at man følger sin FB-side dagligt.

Instagram

Instagram er et medie, hvor der lægges billeder op. Det kan være af produkter, nyheder, tilbud, messer og lignende. Instagram er jo ejet af Facebook og er derfor allerede i dag godt integreret til netop Facebook – og jeg er ikke i tvivl om at der vil komme yderligere tiltag til at integrere disse to medier mere i fremtiden. Når et billede lægges op på Instagram kan brugere ‘Like’ det, samt komme med kommentarer. Og når der er kommentarer involveret, ja så gælder det om at følge sine opslag.

Twitter

Twitter bruges til at sende budskaber af sted. Et Tweet kan indeholde 160 tegn, og – som det er med alle medier – så kan ens følgere videresende det. På Twitter og Instagram bruges ofte Hashtags (# efterfulgt af tag) – et hashtag fungerer som et søgeord. Hvis et indlæg er forsynet med et hashtag, vil et klik på hashtag’et vise andre opslag med samme tag. På denne måde kan man henvise til fx. en event. Tweets kan i princippet også kommenteres, det fungerer dog ved at der opretttes et ReTweet.

 

Læs også om Statistik på din hjemmeside

 

Jeg har herover kort beskrevet 3 af de sociale medier. For disse 3 medier gælder det samme: Brugere kan kommentere. Og netop derfor er det vigtigt, netop at have en plan. Der skal jævnligt laves opslag og skal følges. Spørgsmål fra brugere skal besvares for at siden både har en effekt og en ide.

Husk derfor – Lav en plan – og sørg for at holde den

 

Udover at være til stede på de sociale medier, er det også en god ide at supplere med nyhedsbreve. Dette vil jeg komme ind på i et nyt indlæg.

 

Photo by William Iven on Unsplash